Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2013

Οι ταινίες που αγαπήσαμε 26 - Οι Άλλοι / The Others (2001)


Η ταινία "Οι Άλλοι" είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ που έκανε πρεμιέρα στη μεγάλη οθόνη το 2001. Σκηνοθέτης της ταινίας είναι ο ισπανικής και χιλιανικής καταγωγής, Αλεχάντρο Αμενάμπαρ. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο κρατά η Νικόλ Κίντμαν, για της οποίας την καριέρα η ταινία αποτέλεσε κομβικό σημείο. Το "Οι Άλλοι" κέρδισε οχτώ Βραβεία Γκόγια ανάμεσα στα οποία αυτά για την Καλύτερη Ταινία και την Καλύτερη Σκηνοθεσία. Ήταν η πρώτη ισπανική ταινία που βραβεύτηκε στα Γκόγια τη στιγμή που σε αυτήν δεν ακούγεται ούτε μια ισπανική λέξη. Επίσης έλαβε υποψηφιότητα για το Χρυσό Λέοντα στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας.

Υπόθεση: Νήσος Τζέρσεϋ, στη Θάλασσα της Μάγχης, το 1945, μόλις μετά την λήξη της γερμανικής κατοχής κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Η Γκρέις Στούαρτ (Νικόλ Κίντμαν), σύζυγος του Τσαρλς Στούαρτ –ενός στρατιώτη που έφυγε στον πόλεμο και του οποίου η τύχη αγνοείται– κατοικεί σε μια μεγάλη βικτωριανή έπαυλη με τα δύο μικρά παιδιά της, την Αν (Αλακίνα Μαν) και τον Νίκολας (Τζέημς Μπέντλεϋ).



Στην έπαυλη αυτή, όμως, βασιλεύει το σκοτάδι και η σιωπή, όχι μόνο εξαιτίας των αυστηρών θρησκευτικών αρχών με τις οποίες η Γκρέις μεγαλώνει τα παιδιά της αλλά και επειδή βαριές κουρτίνες συσκότισης καλύπτουν τα παράθυρα και οι πολυάριθμες πόρτες του σπιτιού παραμένουν αυστηρά κλειδωμένες, ακόμη και αυτές που οδηγούν από το ένα δωμάτιο στο άλλο. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι η ευαίσθητη υγεία των δύο παιδιών που πάσχουν από μια σπάνια μορφή φωτοευαισθησίας. Σύμφωνα με την Γκρέις, η έκθεσή τους στο φως του ήλιου είναι ικανή να τα σκοτώσει.


Η ταινία ξεκινά με την άφιξη στο σπίτι τριών υπηρετών: μια ηλικιωμένη γκουβερνάντα, η κα Μιλς, ένας ηλικιωμένος κηπουρός, ο κος Τάτλς και μια μουγγή κοπέλα, η Λίντια. Όπως τους εξηγεί θυμωμένη η Γκρέις, οι προηγούμενοι υπηρέτες εγκατέλειψαν απλά το σπίτι χωρίς να πουν λέξη, ενώ από καιρό σταμάτησαν και οι επισκέψεις άλλων ατόμων όπως ο παπάς και ο ταχυδρόμος. Αφού τους εξηγεί τους κανόνες του σπιτιού, οι υπηρέτες αναλαμβάνουν τα καθήκοντά τους.



Σύντομα, όμως, αρχίζουν να λαμβάνουν χώρα κάποια παράξενα φαινόμενα. Πράγματα μετακινούνται, πόρτες μένουν ξεκλείδωτες, βήματα ακούγονται από τα πάνω πατώματα. Ένα πιάνο παίζει μόνο του σε ένα κλειδωμένο δωμάτιο. Τότε η Αν υποστηρίζει –προς μεγάλη δυσαρέσκεια της μητέρας της– πως στο σπίτι είδε ένα ζευγάρι, ένα νεαρό αγόρι, τον Βίκτωρ, και μια τρομαχτική ηλικιωμένη γυναίκα, τους οποίους και ζωγραφίζει. Αρχικά η Γκρέις αρνείται με πείσμα πως κάτι τρέχει, σύντομα όμως υποψιάζεται πως στο σπίτι κατοικούν και κάποιοι… άλλοι.


Πεπεισμένη πως κάτι ανίερο κατοικεί στο σπίτι, βγαίνει στην ομίχλη για να φέρει τον τοπικό ιερέα να κάνει αγιασμό. Οι υπηρέτες μοιάζουν ανήσυχοι για το γεγονός αλλά δεν καταφέρνουν να την αποτρέψουν. Έξω, στο παγωμένο δάσος, η Γκρέις χάνεται στην παχιά ομίχλη, μα σαν από θαύμα ανακαλύπτει τον άντρα της και τον φέρνει στο σπίτι. Ωστόσο, εκείνος είναι απόμακρος, μοναχικός, χαμένος στον κόσμο του. Τελικά, δηλώνει ανήσυχος όταν η κόρη του τού αποκαλύπτει κάτι που της έκανε η μητέρα της. Η Γκρέις δεν το αρνείται, αλλά αντιγυρίζει στον σύζυγό της πως ένιωθε μόνη και ανίσχυρη. Αφού περάσει μια νύχτα με τη Γκρέις, ο Τσαρλς εξαφανίζεται και πάλι.


Στο μεταξύ, γίνεται σαφές πως οι υπηρέτες μηχανεύονται κάτι. Ο κηπουρός κρύβει στο κήπο τρεις ταφόπλακες με φθινοπωρινά φύλλα, ενώ η κα Μιλς ακούει με συγκατάβαση τα παράπονα της Αν για τη μητέρα της.
Μετά την αναχώρηση του Τσαρλς, η Γκρέις προσπαθεί να ξαναβάλει τη ζωή τους σε τάξη. Ωστόσο, η Αν εξακολουθεί να βλέπει τη μυστηριώδη οικογένεια και την ηλικιωμένη γυναίκα. Η Γκρέις χάνει την αποφασιστικότητά της μπροστά στην κα Μιλς, η οποία την παρηγορεί λέγοντας πως «μερικές φορές ο κόσμος των νεκρών ανακατεύεται με τον κόσμο των ζωντανών». Οι δύο γυναίκες βρίσκουν και φυλλομετρούν ένα «βιβλίο των νεκρών», που δεν είναι άλλο από ένα φωτογραφικό άλμπουμ του προηγούμενου αιώνα με μακάβριες φωτογραφίες ατόμων που μόλις είχαν πεθάνει, στημένοι σε πόζες ζωντανών.



Ένα πρωί, η Γκρέις ξυπνά από τις κραυγές των παιδιών της: με τρόμο ανακαλύπτει πως όλες οι κουρτίνες του σπιτιού έχουν ξεκρεμαστεί και εξαφανιστεί. Όταν οι υπηρέτες δείχνουν απάθεια για το γεγονός, η Γκρέις πολύ θυμωμένη τους απολύει.
Εκείνη τη νύχτα, η Αν και ο Νίκολας βγαίνουν κρυφά στον κήπο και ανακαλύπτουν τους κρυμμένους τάφους. Ταυτόχρονα η Γκρέις στα δωμάτια των υπηρετών ανακαλύπτει μια φωτογραφία από το «βιβλίο των νεκρών» και με τρόμο συνειδητοποιεί πως απεικονίζει τους τρεις υπηρέτες. Τότε είναι και που τα παιδιά διαβάζουν στις ταφόπλακες τα ονόματα των υπηρετών. Τα φαντάσματά τους εμφανίζονται και πάλι και κυνηγούν τα παιδιά, που τρέχουν στην ασφάλεια του σπιτιού, ενώ η μητέρα τους προσπαθεί να τα προστατέψει με μια καραμπίνα. Τα παιδιά ανεβαίνουν τρέχοντας στα πάνω πατώματα για να κρυφτούν, μα εκεί ανακαλύπτουν την παράξενη ηλικιωμένη γυναίκα. Κάτω, οι υπηρέτες εξηγούν ήρεμα στην Γκρέις πως πρέπει να μάθουν να συγκατοικούν μαζί. Εκείνη αρχίζει να καταλαβαίνει...


Άλλα στοιχεία:
-Σε κάποιο σημείο της ταινίας, ο Νίκολας τρομαγμένος ζητά από την Αν να πει κάτι, ο,τιδήποτε, κι εκείνη λέει: "Το όνομά μου είναι Αν και περπατάω. Περπατάω και το όνομά μου είναι Αν." Αυτό είναι αναφορά στην πρώτη ταινία του σκηνοθέτη "Tesis" (1996), όπου ο διάλογος υπάρχει αυτούσιος.
-Η ασθένεια των παιδιών είναι υπαρκτή και καλείται xeroderma pigmentosum. Είναι σπανιότατη και την έχουν περίπου χίλια άτομα στον κόσμο.
-Ο σκηνοθέτης κάνει μια καμεό εμφάνιση: εντοπίζεται στις φωτογραφίες των νεκρών. Είναι στα δεξιά με μουστάκι, σε μια ομάδα τριών αντρών.



-Το σενάριο γράφτηκε στα ισπανικά και κατόπιν μεταφράστηκε στα αγγλικά.
-Οι μικροί πρωταγωνιστές του έργου επιλέχτηκαν ανάμεσα σε 5.000 παιδιά.
-Η ταινία κυκλοφόρησε στις 10 Αυγούστου 2001 σε 1.687 κινηματογράφους στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά.
-Τα έσοδα, το πρώτο Σαββατοκύριακο, έφτασαν τα 14 εκατομμύρια δολάρια, φτάνοντας στην τέταρτη θέση του box-office. Στη θέση αυτή παρέμεινε για τρεις ακόμη εβδομάδες, ενώ παίχτηκε σε επιπλέον αίθουσες. Το Σαββατοκύριακο 21-23 Σεπτεμβρίου έφτασε στη δεύτερη θέση του box-office, με έσοδα 5 εκατομμύρια δολάρια σε 2.801 κινηματογράφους. Η ταινία, της οποίας το κόστος ήταν 17 εκατομμύρια δολάρια, τελικά συγκέντρωσε 96,5 εκατομμύρια στις ΗΠΑ και τον Καναδά, και 113,4 εκατομμύρια σε άλλες χώρες, φτάνοντας τα 209,9 εκατομμύρια δολάρια συνολικά έσοδα.


Nicole Kidman...Grace Stewart
Fionnula Flanagan...Mrs. Bertha Mills
Christopher Eccleston...Charles Stewart
Alakina Mann...Anne Stewart
James Bentley...Nicholas Stewart
Eric Sykes...Mr. Edmund Tuttle
Elaine Cassidy...Lydia
Renée Asherson...Old Lady
Gordon Reid...Assistant
Keith Allen...Mr. Marlish
Michelle Fairley...Mrs. Marlish
Alexander Vince...Victor Marlish
Ricardo López...Second Assistant
Aldo Grilo...Gardener


Μέρος του κειμένου προέρχεται από την Βικιπαίδεια

2013
50 ΧΡΟΝΙΑ ΜΙΚΡΟΣ ΚΑΟΥ-ΜΠΟΫ
40 ΧΡΟΝΙΑ ΜΙΚΡΟΣ ΑΡΧΗΓΟΣ
ΤΑ ΔΥΟ ΘΡΥΛΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ

1 σχόλιο:

  1. Ένα από τα αριστουργήματα του σύγχρονου κινηματογράφου...με τη στόφα του κλασικού ήδη από τότε που παρουσιάστηκε στις αίθουσες. Αγαπημένη ταινία, που κανείς δε πρέπει να χάσει την εμπειρία της θέασης της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...